Doprava po Číně

 

Dobrá zpráva hned na začátek. Podle naší zkušenosti dnešní situace s cestováním je nepoměrně snažší, než to bylo před lety. Poté se nám zdá, že také pro většinu druhů cestování již neexistují zvláštní (tj. vyšší) ceny pro cizince.

Vlak:
Na některé tratě může být stále problém dostat lístky. Nejlepší způsob jak minimalizovat tyto problémy je začít shánět lístky pro odjezd okamžitě po příjezdu do daného místa. Řada větších měst má speciální pokladny pro cizince, kde máte jakous takous šanci, že někdo bude rozumět alespoň pár slov anglicky. Rozhodně ale budete potřebovat mít svoje cílové místo napsané ve znacích. Ve většině případů bude Lonely Planet vyhovující, v ostatních případech si budete muset pomoci sami, nejlépe za pomoci někoho, kdo Vám jméno města přepíše do znaků.
Do vlaků si nemusíte brát jídlo. Vlakem neustále jezdí lidé s vozíky plných jídla a pití (proto nepočítejte s tím, že pokud nemáte sedačku, že se natáhnete do uličky). Můžete mít i nudlové polivky, ve vlaku je k dispozici horká voda (dobré i pro zelený čaj).
Ve vlaku také můžete změnit svůj lístek. Můžete si cestu prodloužit nebo se pokusit se dostat do vyšší třídy (např. z hard seat do hard sleeper).
čínská vlaková jízdenkaHard seat – jediný správný druh dopravy pro pravé cestovatele. Sedačky nejsou tvrdé, jak by mohl naznačovat název. Vlaky mají širší rozchod, takže uvnitř jsou sedačky po dvou a třech, oddělené uličkou. Je to vlaková třída, kterou používají nejčastěji běžní Čínani. Pokud seženete lístek s místenkou, jste za vodou. Pokud budete nastupovat v menších zastávkách, místo si budete muset vybojovat. Ale nezoufejte, Čínani budou obvykle jezdit kratší vzdálenosti než Vy. Počítejte s tím, že cesta kolem 10 hodin bude stát pod sto juanů. Pro zpestření chodí vlakem uniformovaná hovada, která Vás budou v noci budit či vyvádět jiné věci.
Soft seat – tento druh je zařazovaný jen vyjímečně. Vozy jsou povinně místenkové, stojí asi jako hard sleeper.
Hard sleeper – pokud se při přesunu z místa na místo potřebujete vyspat, zvolte tento druh. Opět se nemusíte bát, že budete spát na tvrdých pryčnách. Naopak, je to velice pohodlné. Cestuje se v otevřených kupíčkách (nejsou uzavřené do uličky). Kupé má 6 lůžek, tři na každé straně. Během cestování Vám budou pořád hlasitě vyhrávat různé melodie, naštěstí na noc to vypnou spolu se světlem. Ovšem nad ránem, kdy kdosi dojde k názoru, že byste už měli vstávat, Vám to zase naperou do hlavy. Cena bývá řádově dvounásobná než hard seat.
Soft sleeper – Naprostý luxus, který jsme si nevyzkoušeli. Kupé jsou tentokráte uzavřená a mají jen 4 lůžka. A dokonce můžete regulovat hlasitost hudby a můžete jí i vypnout ! Cena je ovšem dvakrát více než hard sleeper, takže se často už blížíte cenou k letence. Pokud si ovšem chcete užít luxusu nebo poznat „nové Čínany“ či vysokopostavené partajní kádry, zde budete mít dobrou příležitost.

Autobus:
„Sedací“ autobus – bežný druh autobusu. Lze úspěšně použít zejména na přesuny na menší vzdálenosti. Je nutno počítat s tím, že většina silnic je ve špatném stavu a brzy pochopíte, co myslí Lonelu Planet termínem „bumpy“. Dálnic je omezené množství i když se poměrně intenzivně staví. Protože se na nich vybírá poměrně tučné mýtné, řada autobusů se jim stejně vyhýbá. Některé autobusy mají pevně danou hodinu, kdy odjíždějí, další odjíždějí až když jsou dostatečně plné. Nicméně na kratší vzdálenosti jste většinou schopni autobusem odjet přes den během 30-60 minut.
Spací autobus – úžasný čínský vynález. Autobus velikosti Karosy v sobě nese jakési palandy, na kterých se spí po dvouch. Spí se ve dvou vrstvách, dole je to celkem lepší než nahoře. Dohromady se tam vejde regulerně přes 40 lidí (ale byli jsme svědky i mnohem většího počtu, Čínani jsou neuvěřitelně skladní). Lůžka jsou dlouhá maximálně 170 cm, takže Vaše noc zase až tak klidná nebude. Většinou je nutné koordinovat ve dvojici různé polohy. Doporučuji zejména pro dvojice v bodě milostného vzplanutí. Existují i menší verze těchto autobusů, kde už jsou spíše různě sklopená lůžka. Protože se ale cena pohybuje na úrovni hard seat u vlaku, lze tento druh dopravy jen doporučit, protože se zde přecejen spíše vyspíte než ve vlaku.

Loď:
V Číně můžete putovat mnoho dní po řekách. Jedna z nejpopulárnějších tras je na Veliké řece. Obecně se uvádí, že na velkých lodích existuje asi pět tříd. Jejich volba bude opět záležet na stavu Vaší peněženky a touze poznání Čínanů. Ovšem řada lodních tras postupně zaniká díky zlepšující se autobusové a letecké dopravě.

Místní doprava:
Autobusy – ve velkých čínských městech dobře propracovaný systém dopravy. Cena obvykle jeden juan. V autobuse jsou průvodčí, kteří Vás po nástupu časem skasírujou.
Taxi – ve většině měst si můžete přečíst cenu za km na zadní části bočního okna. V Pekingu se cena pohybuje od 1.4 do 2.0 juanu, v menších městech obvykle kolem 1.2 juanu za km. V Cantonu ovšem byla cena kolem 2.4 juanu za km. Zejména v menších městech není jisté, zda řidič bude používat taxametr, proto je lepší se na ceně domluvit předem.
Taxi (motocykl) – motocyklisté se Vám budou nabízet jako taxi služba. Cena je obvykle poloviční ve srovnání s běžným taxi.
Motoroví rikšové – mohou vozit dva až čtyři pasažéry. Cenu je opět nutné usmlouvat.
Cyklorikšové – pro běžnou dopravu se nehodí. Jsou příliš pomalí a příliš drazí.
Stop – v běžném slova smyslu – tj. doprava kamsi zdarma – je téměř k nepoužití. Obvykle všichni chtějí za svezení zaplatit, cena se blíží ceně za autobus. Tento druh dopravy můžete zejména s úspěchem využít tam, kde je velice omezený druh jiné dopravy.
Kolo – výborné pro poznávání měst. Kolo je obvykle možné si půjčit za 5-10 juanů za den. Obvykle dostanete čínské stroje typu „Ukrajina“. Kola nemají brzdu torpedo, pouze čelisťové brzdy, což obvykle znamená, že kola moc nebrzdí. Brzy pochopíte zákonitosti „jízdy v davu“, pak se už vesele můžete oddávat poznávání Číny ze sedla.

2 065 x shlédnuto
Milan Dvořák
About Milan Dvořák 285 Článků
Milan Dvořák je aktivní cestovatel již od mládí. A to už je setsakramentsky dávno 8-) Žil a pracoval v Jižní Koreji a USA. Aktivně procestoval především Asii, přidal k tomu něco z Ameriky a Afriky. Evropa se nepočítá. Rád fotí a filmuje. Zakladatel Poutníka.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..