Přístav v Hamburku

 

Již od antiky platilo, že město, které mělo příhodné podmínky pro vytvoření přístavu obvykle zbohatlo a nabylo na významu. To se přihodilo i Hamburku, přestože má trochu ojedinělé postavení v tom, že se jedná o přístav říční. K moři je to sice ještě sto kilometrů, ale Labe je zde již tak hluboké, že sem mohou zaplouvat námořní lodě, jichž se sem za rok dostane více jak deset tisíc.

Přístav v Hamburku

Samotné přístavy pro fungování námořního obchodu ale nestačí. Je také zapotřebí skladovacích prostor, přes které veškeré zboží proudí. Dnes si asi každý dovede představit nekonečné plochy s naskládanými kontejnery. Jak ale taková místa vypadala v minulosti, kdy svět ještě nebyl unifikovaný dle dvaceti či čtyřiceti stopých kontejnerů ? Jedno z nejlépe zachovaných míst můžete nalézt právě v Hamburku ve čtvrti zvané Speicherstadt. V roce 1883 se mezi Deichtorhallen a Baumwallen začal budovat svobodný přístav, který byl otevřen o pět let později (celá stavba byla dokončena ale až v roce 1927). Na prostoru 1500 x 250 metrů zde vznikl na základě architektonických plánů Franze Andrease Zimmermanna (ach, zase  😎 ) největší kompaktní komplex skladovacích budov na světě. A protože všechny stavby vznikaly ještě v 19.století, dbalo se i na vnější vzhled. Základním stavebním materiálem jsou červené cihly. Stavby byly zakládány přímo do vody, kde jsou postaveny na dubových roštech (podobně jako se stavěl třeba i Karlův most). Vznikl zde komplex gotických staveb s mnoha věžičkami, ostrými štíty a velkými okny. Během II.sv.války byly některé části poškozeny. Ty, které byly zcela zničeny, již nebyly obnoveny.

sklady v Hamburku ve čtvrti Speicherstadt

Speicherstadt je protkán systémem kanálů, které zároveň vyžadovaly postavení hodně mostů. Svým způsobem mi celá oblast tak trochu připadala jako industriální Benátky. Budovy jsou nasvícené soustavou 800 světlometů, což večer činí čtvrť značně magickou. Jedinečnost místa byla oceněna v červenci 2015 zapsáním na seznam světového dědictví UNESCO.

Některé návštěvníky možná zláká k návštěvě řada muzeí. Asi nejznámější je  „Miniatur Wunderland“, mini svět s největším modelem železnice na světě. Dále je možné navštívit Německé celní muzeum, Hamburg Dungeon nebo Afgánské muzeum.

Hafen City

Pokud už budete v Městě skladů, běžte se podívat do míst ležících jižně od cihlových skladů. Toto místo bylo až donedávna součástí přístavu, během posledních let zde ale vyrostlo úplně nové město, příznačně nazvané Hafen City. Jedná se prý o největší evropský městský projekt. Moderní stavby poskytnou ubytování mnoha tisíc obyvatelům. Ti ale nesmějí mít moc hluboko do kapsy, protože byt standardní velikosti (řekněme naše 3+1 o 70-80 m2) zde začíná na 400 tisících euro a nejdražší penthaus prý stál čtyři a půl milionů eur.

Nezapomeňte se podívat na konečně dokončenou budovu Labské filharmonie a kousek dál na nábřeží je i přístupná největší dieselová ponorka U-434.

Dana Zelkova, Pavel Stanco Tento článek se mi líbí
48 x shlédnuto
Milan Dvořák
About Milan Dvořák 248 Článků
Milan Dvořák je aktivní cestovatel již od mládí. A to už je setsakramentsky dávno 8-) Žil a pracoval v Jižní Koreji a USA. Aktivně procestoval především Asii, přidal k tomu něco z Ameriky a Afriky. Evropa se nepočítá. Rád fotí a filmuje. Zakladatel Poutníka.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.