Vnitrozemím Istrie, tentokráte východní částí poloostrova

 

Máme rádi chorvatskou Istrii. Je relativně blízko, dá se tam jet i na méně než celý týden. Vedle moře je tam také spousta věcí k vidění. Naše místo se nachází v sousedství Puly, největšího istrijského města. Již to samo o sobě nabízí řadu pěkných míst k návštěvě. Nejznámější je jistě římský amfiteátr či triumfální oblouk rodiny Sergiů. Mezi novější místa lze zařadit i mořské akvárium v bývalé pevnosti Fort Verudela. Nezapomeňte se podívat na naše video.

Fort Verudela

Je škoda se ale spokojit jen s návštěvou Puly či přímořských rezortů. Již v minulosti se nám osvědčilo, že při cestě domů se vyhneme lákadlům jako je Poreč nebo Rovinj a jedeme domů vnitrozemím. Minule jsme popsali cestu středem poloostrova přes Svetvinčenat, Pazin a Motovun. Tentokráte si vybíráme více východní cestu. Naše první zastávka je město Labin, které tvoří trochu netypické „souměstí“ s přímořským rezortem Rabac na východní straně istrijského poloostrova (podívejte se na naše video). Za návštěvu stojí zejména historické městské jádro zvané Stari Grad. Místo stále vypadá tak, jakou podobu mohlo mít i před půl tisíciletím. Za tuto dobu systém úzkých radiálních uliček neprošel zásadní změnou a stále zde tak můžete najít dlážděné uličky, malá náměstí, průchody či spojující schodiště. Okolo vás se budou rozkládat renesanční a barokní městské paláce a nejrůznější církevní stavby. Až budete opět branou opouštět historické opevněné jádro, povšimněte si městské lodžie obnovené v 18.století, kde je dnes lapidárium.

úzké uličky města Hum

Z Labinu se vydejte severním směrem a po ujetí 40 km, což zvládnete za ¾ hodiny, se můžete zastavit ve městě Hum (podívejte se na naše video). Místní zvládli výborně marketing a město rovnou prohlásili nejmenším na celém světě. Městečko je opravdu jedinečné, protože se nachází relativně uprostřed divočiny a v jejím opevněném jádru se nalézají jen tři řady domů. Do města vstoupíte krásnou městskou branou pocházející z 11.století, za kterou se nachází palác, kde se odehrávaly všechny veřejné městské záležitosti. Věž se zvonem pochází z roku 1522 a je 22m vysoká. Uprostřed města stojí kostel Nanebevzetí požehnané Panny Marie na místě původního hradu, který byl zničen počátkem 17.století.

výhled na Labin

Poslední zastávka před překročením hranice do Slovinska je město Buzet. Buzet rozhodně nepatří mezi istrijské perly. Kamenné budovy v historickém jádru města se nacházejí v různém stupni rozkladu, od stavu chvilku před zhroucením až po rekonstruované stavby podobající se menším palácům. Mezi výrazné stavby lze jmenoval Velkou bránu, vedle ní existuje ještě Malá brána z konce 16.století. Nedaleko ní najdete Fontik, benátské skladiště obilí, které bylo před sto lety adaptováno na veřejný sál. Ve městě je několik paláců, např. Bembo hned u Velké brány, De Vertis nedaleko farního kostela Panny Marie, který obsahuje cenný stříbrný liturgický inventář a slavné varhany z 18.století. Regionální muzeum se nachází v bývalém paláci Bigatto. Jsou zde soustředěné archeologické památky, lapidárium, etnologické sbírky, ukázka staré kuchyně a sbírka zemědělských nástrojů.

Historické jádro Buzetu se nachází na kopci

Z města pokračujeme na sever po silnici D201, která nás přivede na hranici se Slovinskem. Zde se silnice přečísluje na 208, po které dojedeme až k dálnici A1, na kterou najedeme na exitu 49, který se nachází jen několik kilometrů od místa, kde se dálnice ve směru na Koper noří do velkého tunelu. Tomu se vy ale vyhnete, protože jedete od moře a míříte směrem na Ljubljanu, do které je to méně než 100 km. Další cesta istrijským vnitrozemím nás okouzlila a již se těšíme na nějakou další.

Michal Poledno Tento článek se mi líbí
186 x shlédnuto
Milan Dvořák
About Milan Dvořák 250 Článků
Milan Dvořák je aktivní cestovatel již od mládí. A to už je setsakramentsky dávno 8-) Žil a pracoval v Jižní Koreji a USA. Aktivně procestoval především Asii, přidal k tomu něco z Ameriky a Afriky. Evropa se nepočítá. Rád fotí a filmuje. Zakladatel Poutníka.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.