Na kole v Budapešti

 

Budapešť si rozhodně zaslouží, aby o ní zavadilo oko cyklistovo. Naleznou zde mnohé, co každého sportmana a sportsmanku může zaujmout. Pokud nejste rození a fanatičtí vrchaři, seznamte se s topologií města. Asi jste již slyšeli, že dnešní Budapešť je něco jako Frýdek-Místek nebo takové Československo. Až do roku 1873 zde byla samostatná města Pešť a Budín. Ta se sloučila a vznikla nám známá Budapešť. Krajinný ráz ale mají obě sídla znatelně rozdílná, tak na to cyklisté pozor!

Gellertuv vrch v Budapešti

Levobřežní Pešť, to je ta část, co leží na východ od Dunaje, je dokonale placatá. Centrum města má nadmořskou výšku lehce přes 100 metrů. Zde si jízdu zajisté užijete. Ti praví vrchaři se ale vrhnou do Budína, který zdobí Citadela na Gellértově vrchu a trochu severněji na dalším pahorku Várhegy  najdete Matyášův chrám s královským palácem. Pokud byste pokračovali ještě dále na severovýchod, dostanete se až do Budínských vrchů, které mají nadmořskou výšku na území města přes 500 metrů. To už je slušný stoupák, který se mi v katastru Prahy rozhodně nepodaří dát.

Většina návštěvníků Budapešti ale spíše zvolí trasy v „nížině“ města a zejména podél Dunaje. Cyklostezky jsou napojené na mezinárodní trasy a můžete se po nich vydat do Szentendre, Vácu, Visegradu, Ostřihomi nebo až do Rakouska, odvážní snad až do Vídně či dokonce do Německa. V samotném městě jsou vyznačené cyklostezky, v samotném centru (třeba u Řetězového mostu) je obvykle budete sdílet s chodci, tak prosím v klidu a ohleduplně. Můžete po chodníku jezdit, i když není rozdělen pro chodce a pro cyklisty. Nesmíte ale jezdit rychlostí větší než 10 km/h. Naopak s dětmi mladšími 12 let nesmíte vyjet na silnici. Můžete ale jet po chodníku za dodržení uvedené rychlosti.

Do Budapešti si nemusíte přivézt svoje kolo. I zde najdete moderní sdílený systém. Ve městě jsem si všiml dvou z nich. Donkey Republic je mezinárodní řetězec působící ve více zemích v Evropě a v USA. Musíte si stáhnout aplikaci, pomocí které najdete a odemknete příslušné oranžové kolo. A nakonec také uzamknete a vrátíte kolo. Orientační cena za 2h je 1850 HUF, za 1 den je 3700 HUF. Ve městě je pak ještě domácí systém zelených kol Bubi podporovaných společností MOL. Půjčení těchto kol je trochu složitější. Nejdříve si musíte koupit časovou kartu (pass), která vám umožní si kolo vůbec půjčit. Na 24h stojí 500 HUF, 72h je za 1000 HUF, 7 dní 2000 HUF, 90 dní 5000 HUF. V okamžiku nákupu karty je váš bankovní účet zatížen depozitem 25.000 HUF. Jediná výhoda je, že prvních 30 minut je zdarma. Pak už je to ale zatraceně drahé: 2h 1500 HUF, 4h 4500 HUF, 6h 8500 HUF. Tento systém myslím není vhodný pro krátkodobé návštěvníky, i samotná firma ho považuje za doplněk dopravního systému v Budapešti. Pokud tedy nebudete v Budapešti žít, spíše se podívejte na oranžového republikánského oslíka.

A kdy vyrazit do Budapešti na kole? Zkuste třeba 22.dubna nebo 22.září, kdy se koná kolektivní jízda I Bike Budapest. A na závěr perlička. Světla na kole jsou povinná. Helmy jsou doporučované, ale vyžadované, pokud pojedete mimo město rychlostí přes 40 km/h. Za co všechno ty darmožrouty platíme, v tomto případě tedy maďarští daňoví poplatníci.

256 x shlédnuto
Milan Dvořák
About Milan Dvořák 269 Článků
Milan Dvořák je aktivní cestovatel již od mládí. A to už je setsakramentsky dávno 8-) Žil a pracoval v Jižní Koreji a USA. Aktivně procestoval především Asii, přidal k tomu něco z Ameriky a Afriky. Evropa se nepočítá. Rád fotí a filmuje. Zakladatel Poutníka.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.